Fake?

2010-01-10 | 00:29:47  Musik
Hittade detta inlägg i Victorias blogg och måste föra detta vidare!
Ingen kan väl ha missat Jason derulos hit Watcha say? Om ni mot förmodan skulle ha gjort den så kan ni lyssna på den nedanför. Anyway, man behöver inte vara någon ljudtekniker, musikskapare eller ljudproducent för att höra att den är ruskigt lik Imogen heap med hide and sike från 2003.

Jason Derulo - Watcha Say



Imogen Heep - Hide and sike
Spola fram till 2:50 för att höra den exakta likheten!



Är Jason bara en bluff?
Märker att folk skriver massa kritiska saker om att jag kom på detta nu, men vad skrev jag EGENTLIGEN i inlägget? Jo, jag frågade om han var en bluff, jag visade likheterna jag påstod aldrig någonting! Remember that.




Kommentarer
Postat av: Malin

god morgon på dig! cover kallas det. precis som milows ayo technology. imogen heap- hide and seek är ju känd?

2010-01-10 @ 00:58:22
Postat av: Julio

Godmorgon på dig själv Mallan!

Jag vet mycket väl att det kallas cover, men jag frågade om han var en bluff! Det var inget påstående, du kan inte hitta ett påstående nånstans i denna text. Så tänk om kära vän!

2010-01-10 @ 01:05:16
Postat av: anonym

varför skulle han vara en bluff bara för att han tar en annan låts refräng? :S fattar inte. han "rappar/sjunger" ju ändå i låten också.

2010-01-10 @ 02:50:11
Postat av: Marcus

Att göra en cover på en låt innebär att du använder dig av samma instrument, samma riff och samma tempo som originallåten. Vill du exempelvis göra en egen eversion på hide and seek så klassas alltså detta inte som en cover utan som en bearbetning, och då gäller helt andra regler eftersom det är ett intrång på originalverket.



Vill du sampla ett musikstycke från en låt är det ännu svårare, utöver ditt godkännande från musikförlaget måste du även få ett godkännande av skivbolaget som äger rättigheterna till orginallåten.

Om du trots allt får godkänt är den allra vanligaste överenskommelsen att originalartisten tilldelas alla inspelade STIM-pengar från radio och tv medan du endast får inkomster för skivförsäljningen.

Men i detta fall så har jag inte en susning om Jason har fått godkännande eller inte. Millow träffar ju alla punkter som jag nämner ovan för en cover. Eller vad säger du "mallan"?



Hälsningar Marcus Nordén



Denna kommentar liknar en skoluppsats. Ber om ursäkt för det. Bra blogg!

2010-01-10 @ 03:41:43
URL: http://herrskapet.blogg.se/
Postat av: Julio

Till anonym: Hade det varit så att han stulit den här delen utan tillåtelse och skulle hoppas på att ingen skulle få reda på det så är han i mina ögon en bluff, en pajas artist.



Till Markus: Bra skrivet! Mer kreativt i den här bloggen, det var kul att läsa. Och tack så mycket :)

2010-01-10 @ 11:21:32
Postat av: emelie

Nu fattar jag ju varför folk inte förstår vad jag menar när jag sagt att jag hört låten för skit längesen men att den här är en remix. Letat orginalen skit länge tack för att du la upp den!:D

2010-01-10 @ 15:46:59
URL: http://fishbread.devote.se
Postat av: Anonym

vad säger att han stulit refrängen? :S

2010-01-10 @ 19:51:24
Postat av: Julio

Vad menar du anonym?

2010-01-10 @ 20:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
  • bloglovin